Wafels

Vrijdag 15 april was ik jarig. Ik werd vijftien jaar! Voor mijn verjaardag kreeg ik een wafelmaker, en sindsdien ben ik verslaafd aan wafels. Ik heb al verschillende recepten geprobeerd. Vandaag deel ik mijn twee favoriete recepten met jullie!

Voor beide recepten heb je natuurlijk een wafelmaker nodig. Ik heb deze mintgroene van Bestron.

Recept 1

Het eerste recept lijkt het meest op een soort poffertje. Deze zijn heel lekker met poedersuiker en een beetje kaneel. Met dit recept maak je acht wafels.

20160429_172404

Nodig:

  • 1 ei
  • Een zakje vanillesuiker
  • 150 ml melk,
  • 150 gram bloem
  • Een zakje bakpoeder
  • 50 gram boter
  • 50 gram suiker of wat honing
  • Olie of boter om mee in te vetten

2016-04-29 eerste fotos LG G4, Rotterdam, met Hannah, wafels etc.jpg

Doe alle ingrediënten bij elkaar en klop het tot een glad mengsel met een spatel. Verwarm het wafelijzer voor en vet hem in. Schep met een opscheplepel een klein laagje beslag in de wafelijzer (niet te veel, anders overstroomt de wafelijzer). Doe het ijzer dicht en bak ze ongeveer twee minuten totdat ze goudbruin zijn.

20160425_141143

Recept 2

Het tweede recept is voor luikse wafels. Dat zijn van die wafels met stukjes suiker erin. Ik vind ze echt superlekker! Ook dit recept is voor acht wafels. Deze wafels zijn lekker met kersen, slagroom, ijs of gewoon zo.

20160425_125801

Nodig:

  • 100 gram boter
  • 200 gram kristalsuiker
  • Een zakje vanillesuiker
  • 1 ei
  • 60 ml melk
  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • Olie of boter om mee in te vetten

2016-04-29 shoplog rotterdam1

Begin met het maken van parelsuiker. Dit kun je op drie manieren doen. Je kan natuurlijk gewoon parelsuiker kopen, dan heb je 100 gram minder kristalsuiker nodig. Ook kan je suikerklontjes in stukjes snijden. Wij hadden geen parelsuiker of suikerklontjes in huis, dus wij deden het met 100 gram kristalsuiker en wat water. Doe 100 gram suiker op een bord, giet hier een heel klein beetje water overheen en meng het. Als er stukjes suiker ontstaan, heb je genoeg water. Laat het nu een tijdje drogen, dit duurt best lang, maar gaat sneller als je hem in de oven op drogen zet (als dat kan). Dan is het parelsuiker klaar!

2016-04-29 shoplog rotterdam2016-04-030

Doe de helft van de suiker, vanillesuiker en het zelfrijzend bakmeel in een kom en meng het. Doe hier de boter, de melk en het ei bij. Kneed alles tot een geheel, en doe het parelsuiker erdoor. Verdeel het in acht bolletjes. Verhit de wafelijzer en vet hem in. Doe een bolletje erin en laat hem in ongeveer twee minuten goudbruin worden.

Hou jij van wafels?

Liefs, Cathelijne

4 gedachtes over “Wafels

Geef een reactie

