BTS ~ Organiseertips

Na de vakantie begint het normale leven weer. Dat betekent enorm veel huiswerk, sporten, leren, toetsen, youtube, bloggen en dan moet je ook nog een sociaal leven hebben. Je krijgt het enorm druk, en dan is het altijd het handig als je wat georganiseerder bent. Daarom delen wij vandaag tips om beter te organiseren. Veel plezier met lezen!

To do-lijsten
Soms heb je zoveel toetsen en huiswerk dat je niet meer weet waar je moet beginnen en hoe je het allemaal op tijd af gaat krijgen. Dan is het wel eens handig om een to-do list te maken. Zo zie je even alles op een rijtje en meestal kom je er dan achter dat het helemaal niet zo veel is.

Een to do-list kun je op verschillende manieren maken. Je kunt het per dag op een blaadje schrijven, maar je kunt ook alles op van de hele week ergens opschrijven. Je kunt het in een schrift schrijven, maar er bestaan ook speciale deskplanners, of je maakt het op een whiteboard. Er bestaan zelfs to do apps. Je moet een beetje experimenteren wat je zelf fijn vindt.

Een to do-list maken, dat is zo gedaan. Maar hem ook echt nakomen, is een ander verhaal. Daarom hebben we hier vijf tips om je to do-list na te komen.

1. Stel prioriteiten. Zet bijvoorbeeld drie sterretjes voor wat écht af moet, twee sterretjes voor wat iets minder dringend is en ook wel de dag erna kan. Zet één sterretje voor wat je alleen moet doen als je de rest af hebt.
2. Begin met de dingen waar je het meest tegenop ziet. Als je dat af hebt is de rest zo gedaan.
3. Schrijf niet te veel per dag. Als je tien taken moet doen, terwijl je maar twee uurtjes de tijd hebt, krijg je dat nooit af. Houd het dus realistisch.
4. Beloon jezelf als je iets af hebt. Je kunt jezelf bijvoorbeeld een stuk chocola geven als je wat af hebt. Wat ook belonend werkt is om alles wat je af hebt te markeren. Hierdoor houd je je to do-list ook nog een overzichtelijk.
5. Leg je to do-list op een plek waar je hem vaak tegen komt. Verstop hem dus niet ergens in een la tussen allemaal losse blaadjes.

Aantekeningen 

Aantekeningen georganiseerd houden is heel moeilijk. Aan het begin van het jaar schrijf je alles netjes op, maar al gauw schrijf je enorm slordig, is je handschrift onleesbaar en zit je hele tas vol met losse blaadjes. Daarom geven wij een aantal tips hoe je je aantekeningen georganiseerder kunt houden.

Twee schriften per vak lijkt heel handig en georganiseerd, maar eigenlijk is het helemaal niet handig. Je vergeet bijvoorbeeld één keer je aantekeningenschrift. Je schrijft ze dan in je opdrachtenschrift. Als dit vaker gebeurt, heb je na een tijdje twee schriften met alles door elkaar.
Het beste kun je, als je voor een vak veel aantekeningen moet maken, aan de voorkant je opdrachten maken en aan de achterkant je aantekeningen. Zo zal het veel minder snel door elkaar gaan.

Doe een extra schriftje in je tas. Dit is een schrift die je kunt gebruiken voor elk vak als je je andere schrift vergeten bent. Als je dan thuis bent kun je ze overschrijven in je normale schrift en heb je geen last van losse blaadjes overal. Moet je alleen even zorgen dat je dat extra schrift niet vergeet;).

Doe een mapje in je tas. Al heb je dat extra schrift, je hebt natuurlijk altijd nog te maken met heel veel losse blaadjes. Doe de losse blaadjes in het mapje, dan kun je thuis kijken wat weg kan en wat je moet bewaren.

Gebruik niet duizend verschillende pennen, maar gebruik het liefst altijd dezelfde pen, misschien ook in andere kleuren. Zelf vinden wij de pakjes van Hema erg fijn. Hier in zitten blauwe, zwarte, rode en groene pennen. Zo ziet het er netter uit dan wanneer je veel verschillende kleuren blauw in je schrift hebt staan.

Gebruik voor de aantekeningen verschillende kleuren pennen. Zet bijvoorbeeld de kopjes met zwart, de informatie met blauw, de voorbeelden met groen en de uitwerkingen met rood. Bij lijstjes zet je de letters, cijfers op rondjes met rood. Opdrachten maken doe je met blauw en nakijken met rood of groen. Zo worden je aantekeningen een stuk overzichtelijker.

Voor samenvattingen zijn markeerstiften heel fijn. Je kunt bijvoorbeeld alle belangrijke begrippen onderstrepen of alle stukjes die belangrijk zijn. Hierdoor wordt het veel duidelijker.

Bureau opgeruimd houden

Je bureau opgeruimd houden begint eigenlijk in de vakantie. Al moeten we in de vakantie absoluut niet aan school denken, is het toch wel belangrijk dat we ons bureau voordat school begint goed opgeruimd hebben. Zorg dat je boeken, pennen, rekenmachine, alles een plek heeft, zodat er niks rondslingert op je bureau.

Als je terugkomt uit school, haal dan direct je spullen uit je tas. Leg ze niet op je bed, op een random krukje of op de grond, anders raak je van alles kwijt. Ook als je klaar bent met het leren of het huiswerk maken van een vak, ruim je direct weer je spullen op. Als je het vak de volgende dag hebt, stop je het direct na het huiswerk maken in je tas.

Al probeer je je bureau tijdens het leren echt wel netjes te houden, is het aan het eind van de dag waarschijnlijk nog steeds een troep. Ruim daarom iedere avond even vijf minuutjes je bureau op (als dat nodig is natuurlijk).

Wat zijn jou organiseertips?

Liefs, Hannah en Cathelijne

Advertenties

2 gedachtes over “BTS ~ Organiseertips

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s