Paper Towns boek en film review

2015-07-28 19.30.11hOi alLemAaL! Na lang te hebben gewacht zaten Cathelijne en ik vrijdag vol verwachting bij Paper Towns. Ik had het boek maanden eerder gelezen en ik had ontzettend veel zin om de film te zien. Het wachten was gelukkig niet voor niets, want ik vond het een ontzettend mooie film. En ik moest er dan ook wel een boek en film review over houden.

Paper Towns is een roman, geschreven door mijn favoriete schrijver, John Green. Ik heb het boek een paar maanden geleden gelezen in het Engels, ik weet dus niet of hij mooi is vertaald in het Nederlands.

John Green schrijft naar mijn mening hele goede boeken, maar je moet er wel van houden. Paper Towns is een heel mooi boek met een bijzondere onderliggende boodschap en je krijgt er heel erg zin door om met je vrienden te gaan reizen.
Ik zal eerst even kort uit leggen waar Paper Towns over gaat, zodat je een idee krijgt of het wat voor jou is.

Q (Quentin) is al jaren verliefd op zijn mysterieuze buurmeisje Margo Roth Spiegelman. Toen ze jong waren speelden ze vaak met elkaar, maar inmiddels zijn ze uit elkaar gegroeid. Q is een beetje een nerd en heeft zijn hele toekomst al uit gestippeld, Margo is het populairste meisje van de klas en maakt veel avonturen mee.

Op een avond sneakt Margo plotseling door Q’s raam; ze heeft een auto nodig en Q moet hem besturen. Margo en Q nemen op een creatieve manier wraak op een aantal mensen, onder andere haar ex-vriendje Jace.
Q heeft de avond van zijn leven en ze spreken af elkaar vaker te zien, maar de volgende dag is Margo weg. Samen met z’n beste vrienden Ben, Radar (Marcus) en Lacey, de beste briendin van Margo gaat Q op zoek naar Margo, die allemaal kleine hints heeft achtergelaten.
Dit is de trailer van de film:1428888381_cara-delevingne-nat-wolff-paper-towns-zoom

Het boek heeft een hele goede verhaallijn en is erg grappig, maar toch ook spannend. Ik vond het een heel mooi boek, waar je je heel erg in kon leven. Je moest wel veel nadenken, omdat Margo heel filosofisch is. Het is een typisch John Green boek, dat barst van de quotes.
Het is wel een boek waar je een beetje moeilijk in komt. Maar als je eenmaal voorbij het begin bent, lees je hem in een ruk uit. Het boek is heel leuk opgebouwd; het bestaat naast hoofdstukken uit 3 delen en het laatste deel is opgedeeld in allemaal kleine stukjes, waarin elk stukje één uur is. Het einde van het boek kwam bij mij wel echt als een onverwachte klap.

Ik vond de film ook heel leuk! Er zit veel humor in en ik heb dan ook erg veel gelachen, maar aan de andere kant zat er ook een zielig stukje in.
Voordat ik de trailer had gezien vond ik dat niet alle acteurs/actrices goed bij hun personage pasten en dit vond ik toen ook erg jammer. Gelukkig speelden ze het allemaal heel goed en achteraf gezien passen ze prima bij de film.
Ik vond wel dat de film wat langer had gemogen. Sommige stukjes die in het boek heel lang en uitgebreid waren, duurden in de film juist heel kort, dit vond ik wel erg jammer. Er waren ook hele leuke stukjes in het boek die helaas niet in de film voor kwamen.
Ook vond ik het wel jammer dat spannende stukjes in het boek niet echt spannend waren in de film. Het boek was grappig, maar ik heb nog veel meer gelachen om de film en dan met name om Ben.

Boek:
+ Uitgebreid
+ Spannend
+ Goede verhaallijn en mooi geschreven
– Lastig in te komen
– een beetje ingewikkeld

Film:
+ Heel grappig
+ Je krijgt heel erg zin om te reizen/roadtrippen (haha ik ben net terug van vakantie, maar toch)
+ Leuke acteurs/actrices (Cara Delevingne en Nat wolff)
– Kort
– Niet alle leuke stukjes uit het boek
– Minder uitgebreid dan het boek

Ondanks dat ik bij de film één minpunt meer had dan bij het boek, zou ik niet kunnen kiezen tussen het boek en de film. Ik vond beiden ontzettend leuk. Ik denk wel dat meer mensen de film leuk zullen vinden, omdat niet iedereen van de schrijfstijl van john Green houdt, maar zelf ben ik daar juist dol op.
Mocht je één van de boeken van John Green gaan lezen, raad ik zeker Paper Towns aan. Ik vond het zeker één van zijn beste boeken.

Ben jij al naar Paper Towns geweest?

Liefs, Hannah

Een gedachte over “Paper Towns boek en film review

Geef een reactie

