Back to school ~ leertips

Als laatste artikel van de back to school-week ga ik mijn leertips met jullie delen.

IMG_4117

To-do list

Ik heb het best wel druk. Ik dans twee keer per week, hockey drie keer per week, ik heb een blog en zit ook nog op school. Voor mij is het dus heel erg belangrijk dat ik een goed schema heb. Meestal maak ik een to-do list. Dit doe ik aan het eind van de week, op zondag, en ik schrijf hem op papier. Ik laat per dag wel een heel stuk over, als ik dan midden op de week huiswerk erbij krijg past dat er nog bij.

Een to-do list maken is heel goed, maar hoe houd je je eraan?

IMG_4240

1. Ten eerste is het niet handig om tien dingen op één dag te schrijven. Het is heel moeilijk haalbaar. Je zal minder gedisciplineerd worden doordat je gaat denken dat je het toch niet af krijgt. Probeer het dus haalbaar te houden.

2. Beloon jezelf. Belonen is zoveel beter dan straffen! Een beloning is een goede motivatie om je werk af te krijgen. Hierdoor zal je het dus minder uitstellen. Straffen heeft juist het tegenovergestelde effect. Je beloning hoeft echt niet enorm groot of duur te zijn. Je kunt bijvoorbeeld voornemen dat als je je huiswerk af hebt je een stuk chocola mag. Ook afstrepen werkt als een beloning. Zorg dus dat er een paar markeerstiften bij je to-do list liggen.

3. Plan de leermomenten handig en strikt in. Kijk naar wanneer jij tijd hebt. Plan dus niet in dat je een kwartier voor dat je moet sporten begint met leren. Plan ook je pauzes goed in, bijvoorbeeld een half uur leren en dan een pauze. Door pauzes blijf je gefocust op je werk en is de kans dus kleiner dat je afgeleid raakt.

Agenda

Een agenda is heel erg belangrijk. Zo heb je nooit onverwacht een toets. Houd daarom je agenda goed bij.

IMG_4101
Om overzicht te houden markeer ik alle toetsen geel, huiswerk wat af is roze, activiteiten van school groen en activiteiten buiten school blauw. Dit vind ik zelf heel fijn werken.

Talen

Veel mensen proberen alle woordjes er in een keer in te krijgen. Dit lukt meestal niet goed. Wat voor mij fijn werkt is telkens vijf voor vijf. Eerst leer ik er vijf woordjes, dan herhaal ik ze. Daarna begin ik met de volgende vijf woordjes en herhaal ik ze alle tien. Je herhaalt dus heel veel maar juist daardoor onthoud je ze beter!

Teksten

Voor teksten heb ik een speciale volgorde. Het lijkt misschien alsof ik er heel lang over doe, dat deed ik in het begin wel, maar nu ben ik er veel sneller mee geworden.

1. Lees de tekst eerst helemaal door. Hier krijg je meestal in de les de tijd voor.

IMG_4165

2. Maak hierna een schema of samenvatting van de tekst. Dit doe ik op de computer. Ik begin met het opschrijven van alle tusssenkopjes. Ik maak zoveel mogelijk van pijltjes en tabellen.

IMG_4161
3. Maak hierna vragen bij de tekst. Maak ze met behulp van de samenvatting en gebruik dit als een soort checklist.

4. Als laatste ga je leren en herhalen. Lees een stuk (een paragraaf, of een alinea) van de samenvatting zo goed mogelijk, leg hem hierna weg en markeer alles wat je al kent uit de checklist. Lees vervolgens de tekst die bij de vragen hoort die je niet kent grondig door. Doe dit met alle stukjes van de samenvatting. Kijk als laatste of je de vragen die je nog niet kende nu wel kent. Doe dit totdat je alles kent.

Verdere tips

1. Maak je huiswerk, ook het leerwerk. Veel mensen maken hun leerwerk niet, maar juist dit is heel erg belangrijk. Hierdoor heb je voor je toets veel minder werk.

IMG_4143
2. Zorg voor weinig afleiding. Zet je mobiel, tv en computer uit en zorg dat je bureau rustig en opgeruimd is.

3. Leer niet uren per dag maar verdeel het over een paar dagen, hierdoor onthoud je het beter.

4. Zeg dingen hardop, hierdoor blijft het beter hangen.

IMG_4173
5. Maak niet alleen samenvattingen van teksten, maar ook van bijvoorbeeld de grammatica van talen en wiskunde.

6. Probeer zoveel mogelijk huiswerk in de les te maken. Dit scheelt je enorm veel tijd die je daardoor weer kunt gebruiken voor leukere dingen.

Fijne sites

Woordjes: http://www.wrts.nl, http://www.woordjesleren.nl en http://www.translate.google.nl (voor de uitspraak)

Nederlands: http://www.jufmelis.nl en http://www.cambiumned.nl

Wiskunde: http://www.wiskundeonline.nl

Vraag aan je docent welke sites hij/zij aan raadt. Deze sites zijn meestal het beste.

Soms is er ook een speciale site van je methode, google dat even.

Dit waren mijn leertips. Natuurlijk is het onmogelijk om dit met elk vak te doen, dat zou veel te veel tijd kosten. Maar voor de vakken waar je moeite mee hebt zou je het zeker kunnen proberen.

Wat zijn jouw leertips?

liefs,

Cathelijne

Een gedachte over “Back to school ~ leertips

Geef een reactie

